Стаття 9 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон)
- Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.
Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
- Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
- При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Отже, повернути товар належної якості у магазин (або обміняти його на інший аналогічний) можна, якщо дотримані наступні умови повернення товару:
- Його немає у переліку тих товарів, що не підлягають обміну та поверненню.
- Він не використовувався, і зберігся у тому вигляді, якому його придбавали та якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики.
- Пройшло менше двох тижнів з моменту придбання товару (не враховуючи день його придбання).
- Є касовий або товарний чек.
Всі ці умови вичерпні. Тобто, якщо вони дотримані, можна сміливо йти в магазин.
Продавці, як правило, обізнані з Вашим правом обміняти чи повернути товар належної якості. Пам’ятайте: упевнена поведінка без зайвих емоцій і посилання на норми закону гарантують вам повернення грошей.
Два тижні – стільки Закон дає часу покупцю товару для його повернення. Далі повернення товару можливе лише за гарантією.
Відповідно до Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, щоб повернути товар належної якості у магазин, вам необхідно буде написати письмову заяву у довільній формі. Але не пізніше, ніж у 14-денний термін! Пам’ятайте, цю заяву потрібно подати у двох примірниках: один – повертають вам із відміткою продавця/виробника про дату прийняття заяви, з прізвищем, ініціалами та посадою працівника, який прийняв заяву; другий – залишається у продавця/виробника. Якщо ж продавець відмовляється прийняти звернення, тоді його необхідно відправити рекомендованим листом поштою. Повернути гроші чи обміняти товар на якісний вам повинні не пізніше, ніж у тижневий термін. Якщо ж у магазині відмовляються виконати ваші вимоги, слід звертатися зі скаргами до інспекції з питань захисту прав споживачів у Харківській області.
Вимоги до написання Заяви:
- У «шапці» документу необхідно вказати назву і реквізити продавця (магазину, товариства або фізичної особи-підприємця). Зазвичай така інформація міститься в чеку, або на стенді «Куточок споживача». Також зазначити свої прізвище, ім’я, по батькові та контактні дані (адреса, телефон).
- У тексті заяви зазначити, коли і який товар був придбаний, за яку ціну, а також вказано, що річ не підійшла вам за однією з таких характеристик: форма; габарити; фасон; колір; розмір (або інші причини) і тому не може бути ним використаний за призначенням.
- На закінчення сформулювати вимогу про обмін товару на аналогічний (повернення грошей за придбаний товар).
- Підпис на заяві, поточну дату або дату, коли збираєтеся безпосередньо звернутися до продавця (пам’ятайте про те, що у вас є всього 14 днів).
Не варто плутати дані підстави для повернення Товару неналежної якості, умови повернення якого визначені у ст. 8 Закону.
Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості (ст. 8 Закону) – Гарантійне обслуговування.
Зверніть увагу, що Закон визначає 2 види виявлених недоліків: недоліки та істотні недоліки. В залежності від цього змінюються види вимоги, а саме:
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
- пропорційного зменшення ціни;
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
- вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Місце звернення з вимогою щодо товару неналежної якості. Вимоги споживача пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
Споживач має право пред’явити одну з вимог щодо товару неналежної якості, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу.
Зазначені вимоги за місцезнаходженням споживача задовольняють також створені власником продавця торговельні підприємства та філії, що здійснюють продаж аналогічних придбаним споживачем товарів, або підприємства, на які ці функції покладено на підставі договору. Функції представників підприємств-виробників виконують їх представництва та філії, створені виробниками для цієї мети, або підприємства, які задовольняють зазначені вимоги на підставі договору з виробником.
Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов’язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
Закон визначає, що доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача) та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).
При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, щодо товару неналежної якості) зобов’язані створювати (мати) обмінний фонд товарів (перелік товарів, що входять до обмінного фонду затверджений на законодавчому рівні).
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.
Вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.