Закриття ФОП

У більшості фізичних осіб – підприємців  у будь-який час може виникнути питання про необхідність припинення своєї діяльності і «закриття ФО-П». Дане питання може виникати з різних причин.

закриття ФОПУ 2017 році основним нормативним актом, що регламентує порядок «закриття ФО-П», залишається Закон України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань”.

З 1 січня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення зміни до Податкового кодексу України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні» №1797-19 від 21.12.2016 р. (http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1797-19), згідно з яким змінено порядок нарахування і сплати єдиного внеску ФО-П, в тому числі які обрали спрощену систему оподаткування, та особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

Оскільки для ФО-П, в тому числі тих, які обрали спрощену систему оподаткування, крім ФО-П, віднесених до першої групи платників єдиного податку, та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток), то мінімальна сума єдиного внеску для таких осіб з 1 січня становить 704 грн. (3200 грн. х 22%).

ФО-П, які обрали спрощену систему оподаткування, та ФО-П, які перебувають на загальній системі оподаткування, звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

Зазначена норма не застосовується до осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

У 2017 році залишаться беззмінними терміни сплати єдиного внеску для ФО-П, в тому числі тих, які обрали спрощену систему оподаткування, та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

У підсумку, з початку 2017 року в ФО-П на єдиному податку, податки зросли в два рази, а підприємців на загальній системі змусили платити єдиний соціальний внесок (ЄСВ) 704 грн. навіть при відсутності доходу.

Дані зміни суттєво впливають на рішення багатьох людей «закрити своє ФО-П».

Порядок закриття ФО-П

Перший крок – внесення даних про припинення підприємницької діяльності до Єдиного державного реєстру (ЄДР https://usr.minjust.gov.ua/ua)

Варіант 1. Подача документів держреєстратору особисто (або через довірену особу).

Зверніть увагу, з 2 листопада 2016 року Закон вимагає це робити за місцем реєстрації в межах області. Держреєстратору достатньо подати наступні документи:

  • заповнену заяву на проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця (форма 12);
  • пред’явити оригінал паспорта;
  • якщо ж документи подає довірена особа, необхідна нотаріально завірена копія довіреності.

Для подачі документів (особисто в місті Харків) існує можливість здійснити попередній запис – і таким чином записатися на прийом в певний зручний для Вас час. Запис проводиться в електронній формі на сайті (https://dozvil.kh.ua/form.jsp).

Після подачі і обробки документів реєстратор повинен видати опис документів, які були надані держреєстратору для проведення реєстраційної дії (закриття ФО-П), який є повідомленням про те, що підприємницька діяльність припинена.

Дана послуга є безкоштовною – державні збори відсутні.

Однак це не означає, що бізнес «закритий» і для остаточного «закриття» потрібно відвідати фіскальну службу (податкову інспекцію за місцем реєстрації ФО-П).

Варіант 2. Подача документів нотаріусу особисто (або через довірену особу)

Внести дані про припинення підприємницької діяльності в єдиний державний реєстр може і нотаріус. Для цього буде необхідно заповнити заяву (форма 12). Її ви зможете завантажити з офіційного сайту (http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1500-16/paran31#n31) або отримати у нотаріуса, надавши оригінал паспорта для посвідчення особи.

Як і реєстратор, нотаріус повинен надати опис про проведення реєстраційної дії.

Послуги нотаріуса є платними – вартість залежить від обраного Вами нотаріуса.

Варіант 3. Відправити заяву про закриття ФО-П (форма 12) поштою

При відправці пакета документів для припинення діяльності, необхідно відправити Заяву про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця (форма 12), при цьому підпис підприємця або довіреної особи повинна бути нотаріально завірено. Так само, при відправці документів довіреною особою, до пакету документів повинна бути додана нотаріально завірена копія довіреності на уповноважену особу.

Пакет документів повинен бути відправлений з повідомленням про вручення та описом вкладення вмісту на точну адресу реєстраційної служби.

При виборі такого варіанту подачі документів Ви оплачуєте послуги нотаріуса за засвідчення Вашого підпису і вартість поштових послуг.

Варіант 4. Реєстрація приватного підприємця може бути припинена в електронній формі

Для цього необхідно скористатися порталом електронних сервісів. Однак для електронної реєстрації припинення діяльності фізичної особи – підприємця необхідно мати електронний ключ. Реєстрація заяви на припинення діяльності реєструється в розділі «Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням» (https://igov.org.ua/service/87/general).

На практиці на даний момент (станом на березень 2017 р.) таким шляхом можна «закрити ФО-П» тільки в трьох областях України: Дніпропетровська, Донецька, Тернопільська.

Сервісне обслуговування сайту обіцяє його користувачам незабаром підключити решту областей України, але коли точно дана послуга буде функціонувати і в інших областях – невідомо.

Другий крок – похід до фіскальної служби (податкової)

Щоб вас зняли з обліку, доведеться подати запит на проведення перевірки. До цього часу краще здати всі звіти, щоб у вас не було заборгованостей. Зверніть увагу – скасована довідка «Форми 22-ОПП», яка вказувала, що у вас відсутня заборгованість і Ви зняті з обліку.

До всього цього так само необхідно зробити ряд дій

  • подати до податкової служби (за місцем реєстрації) заяву про анулювання статусу платника єдиного податку;
  • так само скласти і подати останній Ліквідаційний звіт;
  • сплатити до дати здачі ліквідаційної звіту всі податки і збори;
  • якщо діяльність ФО-П була відкрита до 2011 року, необхідно отримати довідку з Пенсійного фонду про відсутність заборгованості ЄСВ;
  • закрити діючі рахунки в банку.

Після всіх процедур щодо закриття, податкова починає перевірку діяльності підприємця за весь період.

На сьогоднішній день ніяких термінів проведення цієї перевірки законодавством не встановлено, у зв’язку з чим, процедура ліквідації може тривати від 3-х місяців і більше.

Третій крок – похід до пенсійного фонду та банку

Потрібно отримати підтвердження, що у вас відсутні заборгованості і закриті рахунки в банку.

Це три основні кроки, за умови, що підприємець не має заборгованостей і відсутні порушення чинного законодавства.

В результаті у вас на руках повинні бути наступні документи:

  • повідомлення про припинення підприємницької діяльності від державного реєстратора (опис);
  • довідки про відсутність заборгованостей і зняття з обліку з податкової, пенсійного фонду;
  • довідка про закриття рахунків в банку.