Права споживачів

Права потребителейУ зв’язку з тим, що споживачі (люди які купують товари та послуги) не знають своїх прав, недобросовісні продавці користуються цим. Для роз’яснення Ваших прав як споживача і для уникнення порушень Ваших прав, пропонуємо Вам ознайомитися з наступною статтею.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) затверджується Кабінетом Міністрів України.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару у продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а у разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніш ніж протягом семи днів.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. N 172 на сезонні товари гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону:

Перелік сезонних товарів, гарантійні строки за якими обчислюються з початку відповідного сезону:

  1. Одяг, хутряні та інші вироби:

    • весняно-літнього асортименту – з 1 квітня
    • осінньо-зимового асортименту – з 1 жовтня
  2. Взуття:

  • зимового асортименту – з 15 листопада по 15 березня
  • весняно-осіннього асортименту – з 15 березня по 15 травня
  • і з 15 вересня по 15 листопада
  • літнього асортименту – з 15 травня по 15 вересня

До гарантійних строків на сезонні товари не включається час іншого сезону (міжсезонний період).

Перелік товарі належної якості, що не підлягають обміну:

  1. Продовольчі товари, ліки і лікарняні засоби, предмети санітарної гігієни.
  2. Непродовольчі товари:
  • фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір;
  • корсетні товари;
  • парфуми, косметичні вироби;
  • перо-пухові вироби;
  • дитячі іграшки м’які;
  • дитячі іграшки гумові надувні;
  • зубні щітки;
  • мундштуки;
  • апарати для гоління;
  • помазки для гоління;
  • гребінці, гребенцов та щітки масажні;
  • сурдини (для духових музичних інструментів);
  • скрипкове підборіддя;
  • рукавички;
  • тканини;
  • тюлегардинні і мереживні полотна;
  • килимові вироби метражні;
  • білизна натільна;
  • білизна постільна;
  • панчішно-шкарпеткові вироби;
  • товари в аерозольній упаковці;
  • друковані видання;
  • лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, лиштва), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником);
  • аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом;
  • вироби з натурального та штучного волосся (перуки);
  • товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо);
  • інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо);
  • ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

Згідно п 38 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства Економіки України від 19.04.2007 р № 104, до гарантійних строків на сезонні товари не включається час іншого сезону (міжсезонний період).

Згідно з п. 17 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства Економіки України від 19.04.2007 р № 104, забороняється приймати до продажу та реалізовувати товари, на які нормативними документами встановлено гарантійні терміни, без експлуатаційних документів (технічного паспорта або іншого документа, що його замінює, і т.д.).

При продажі товару, який підлягає гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміни, продавець зобов’язаний:

  1. У присутності споживача здійснити перевірку споживчих властивостей товару, наявності експлуатаційних документів, у тому числі гарантійного талону та відривних талонів на гарантійне обслуговування, комплектності товару, зазначеної в експлуатаційних документах;
  2. Поінформувати споживача про правила користування товаром;
  3. Заповнити відповідні розділи гарантійного і відривного талонів на гарантійне обслуговування;
  4. Надати інформацію про підприємства (майстерні), що здійснюють гарантійний ремонт.

У випадку, коли товар потребує проведення робіт із введення в експлуатацію, суб’єкт господарювання зобов’язаний надати споживачеві відповідну інформацію або забезпечити виконання таких робіт.

Згідно з п. 21 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства Економіки України від 19.04.2007 р № 104, обрані покупцем непродовольчі товари, за погодженням з адміністрацією магазину можуть бути відкладені. Для цього виписується товарний чек із зазначенням часу оплати товару. У разі якщо покупець до обумовленого часу не сплатив виставлений чек, товар повертається назад для реалізації. Придбані великогабаритні товари (меблі, будівельні матеріали, піаніно, холодильники, пральні машини тощо) споживач має право залишити на зберігання у суб’єкта господарювання на узгоджений строк шляхом укладення договору зберігання відповідного товару. До залишеного на зберігання товару додається копія розрахункового документа, на якій зазначається строк зберігання, а на самому товарі розміщується табличка з написом “Продано”. Суб’єкт господарювання (продавець) протягом зазначеного строку несе відповідальність за зберігання і якість товару.

Якщо на товар немає технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, то відправною точкою на пред’явленні вимог споживачів є число на розрахунковому документі. А при наявності технічного паспорта чи іншого документа що його замінює з дати продажу товару зазначеної на документі, якщо з дати продажу не пройшов встановлений гарантійний термін.

Відповідно до ч. 5, 6 ст. 7 Закону України «Про захист прав споживачів», щодо продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред’явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки були виявлені протягом двох років, а стосовно об’єкта будівництва – не пізніше десяти років з дня передачі їх споживачеві.При выполнении гарантийного ремонта гарантийный срок увеличивается на время пребывания продукции в ремонте.

Зазначений час відлічується з дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків.

Ч. 5 ст. 7 Закону «Про захист прав споживачів» передбачено, що стосовно продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред’явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки були виявлені протягом двох років.

Продавцем може бути встановлений інший гарантійний термін (зазвичай в магазині так і роблять).

Вимоги споживача регламентуються законом України «Про захисту прав споживачів». Вимоги покупця можуть висуватися як відносно бракованого товару, так і щодо якісного товару.

Якісний товар покупець в праві замінити на інший аналогічний товар на протязі 14 днів з дня покупки, за умови дотримання низки умов, якщо товар не використовувався і збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики і розрахунковий документ.

Відповідно до п. 15 ст. 1 закону України «Про захист прав споживачів» № 1023-XII «недолік – це будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред’являються до неї, а також інформації про продукцію, наданої виробником (виконавцем, продавцем) ». У випадку, якщо про нестачу продукції було повідомлено покупцеві, цей «недолік» стає умовою якості товару і такий товар відповідає визначенню «належна якість товару» встановленому у п. 13 ст.1 закону України «Про захист прав споживачів» № 1023-XII за умови, що зі споживачем буде укладено договір. Також визначення договору дано в п. 7 ст.1 закону України «Про захист прав споживачів» № 1023-XII «договір – усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформлюється квитанцією, товарним і касовим чеком, квитком, талоном або іншими документами (далі – розрахунковий документ)». На ярлику або при продажі речі на товарному чеку може бути вказаний недолік продукції. Це зроблено для того, щоб цей недолік став умовою договору про якість товару і перестав бути недоліком.

Також, відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дефекту в продукції» № 3390-VI, продукція не може вважатися такою,що  має дефект, лише з тієї причини, що після її введення в обіг була введена в обіг продукція кращої якості.

Згідно  п. 18 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства Економіки України від 19.04.2007 р № 104, розрахунки за продані товари та надані послуги можуть здійснюватися готівкою та / або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів і т.п.)

Відповідно до законодавства. Разом з товаром споживачеві в обов’язковому порядку видається розрахунковий документ установленої форми на повну суму проведеної операції, який засвідчує факт купівлі товару та / або надання послуги.

Згідно ст. 8 «Про захист прав споживачів», у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, встановлені законодавством, має право вимагати:

  1. пропорційного зменшення ціни;
  2. безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
  3. відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил або договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

  1. розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
  2. вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Для непродовольчих товарів, що перебували у використанні та були реалізовані через роздрібні комісійні торговельні підприємства, вимоги споживача, зазначені у частині першій цієї статті, задовольняються за згодою продавця.

Задовольняються вимоги споживача щодо товарів, гарантійний термін на які не закінчився.

Вимоги споживача пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.

Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості на час покупки.

При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар проводяться виходячи з його вартості на час пред’явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов’язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності. При цьому розрахунки із споживачем провадяться в порядку, передбаченому абзацом третім частини сьомої цієї статті.

При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.

На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов’язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. N 172

Перелік товарів, з яких формується обмінний фонд:

  • Телевізори;
  • Мікрохвильові печі;
  • Магнітоли;
  • Кухонні машини;
  • Магнітофони;
  • В’язальні машини;
  • Радіоприймачі;
  • Пилососи;
  • Холодильники;
  • Електропраски;
  • Морозильники;
  • Електрозмішувачі;
  • Пральні машини;
  • Електросоковижималки;
  • Апарати телефонні, у тому числі мобільного зв’язку;
  • Персональні комп’ютери і комплектуючі частини до них;
  • Апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку;
  • Електрочайники;
  • Електрофен;
  • Електрокавоварки.

За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється від дня видачі споживачеві товару після ремонту.

Споживач має право пред’явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного терміну. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого терміну служби, а якщо такий не встановлено – протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника.

Вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

При продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

Вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. Споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.

Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право на перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни продукції, яка купується (замовляється), демонстрацію безпечного та правильного її використання. На вимогу споживача продавець (виконавець) зобов’язаний надати йому контрольно-вимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну продукції.

У разі, коли під час гарантійного терміну необхідно визначити причини втрати якості продавець (виконавець, виробник) зобов’язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.